Algemene absintdiscussie

Radioreportage over absint

Helfrich (03/18/05 om 11:47:12):

Afgelopen zondag, 13 maart, zond het VPRO-programma OVT een reportage uit over de geschiedenis van de absint. Deze is online te beluisteren:
http://www.vpro.nl/geschiedenis/ovt/index.shtml?4158511+3299530+19922001+20653576
Shortcut:
http://www.vpro.nl/MediaController?media=21622719

Opmerkelijk is dat onze 'experts' Overmars en Zanderink geen sjoege hebben hoe absint  in de 19e eeuw gesmaakt moet hebben. Wij weten natuurlijk wel beter. Niet alleen zijn er wel degelijk flessen bewaard gebleven, maar ook zijn veel recepten nauwkeurig vastgelegd. We danken er een aantal interessante reproducties aan.

 

Christian (07/11/05 om 20:36:49):

..Ik heb het even aangehoord,en inderdaad men zegt te weten dat er geen flessen uit begin vorige eeuw bewaard gebleven zijn...kwestie van even zoeken op internet lijkt me...een beetje voorkennis is wel handig,vooral als je een winkel runt,waarin absint verkocht wordt.
Maarja,wat nu als je klanten vragen:'Is dit nu de absint uit de vorige eeuw'?
waarop het antwoordt dan luidt:'Nee..maar deze komt wel het dichtst in de buurt'..
(hoe weet men dit als men beweert er zeker van te zijn dat er geen 19e eeuwse absint bewaart gebleven is?..)

Ikzelf heb ook eens rondgekeken in een slijterij waar men absint verkocht..er hing een affice aan de muur,met een advertentie van de authentieke Pernod Fils reclame,ons aller wel bekend...ik zeg tegen de verkoper: 'Die absint op de poster wil ik wel'...ik verwachtte niet dat de beste man inderdaad met een 19e eeuwse fles Pernod Fils kwam opduiken...maar hij kwam aanzetten met de hedendaagse versie,(natuurlijk)...het blijkt wel dat men niet echt het verschil kent tussen de authentieke en hedendaagse absint.
Een beetje misleidend is het wel,men adverteert voor de authentiek,maar verkoopt hedendaagse.. ;)

 

Helfrich (07/11/05 om 23:41:28):

Inmiddels heb ik hier met Ton Overmars in alle redelijkheid over gesproken. Ik verwacht niet van een slijter dat hij direct deelt in mijn idealisme, maar ik heb wel gewezen op de mogelijkheid om verbetering aan te brengen in het aanbod en een deur geopend om te ontkomen aan de terreur van de Nederlandse importeurs. Ik verwacht wel dat hij er iets mee gaat doen en ik hoop van harte dat de Amsterdamse leden en lezers van dit forum deze ontwikkeling waar mogelijk steunen en stimuleren.

(Dan heb ik het nog niet eens over mijn eigen product, dat vooralsnog een min of meer experimenteel karakter heeft, al zijn de prototypen reeds in de smaak gevallen, in binnen- en buitenland.)

 

Christian (07/12/05 om 16:52:34):

Ik ben zelf bij slijterij Boorsma langsgeweest,om eens te vragen of men geinteresseerd was in de betere absinthe zoals wij die ook kennen..ja,ik kon een smaak-monster meeneemen,..maar achteraf dacht ik bij mezelf...wat nu als men inderdaad is geinteresseerd..ik heb helemaal geen ervaring in dit soort zaken...maar goed interesse was er wel voor. :)

 

Helfrich (07/13/05 om 22:29:40):

Als een slijter [b]oprecht[/b] geïnteresseerd is in 'betere' absint, dan kun je contact met me opnemen of hem naar mij doorverwijzen. Ik kan hem een voorstel doen. Er valt altijd wel iets te regelen: een kwestie van de juiste mensen met elkaar in contact brengen. De vraag blijft dan evenwel of zoiets voor een slijter aantrekkelijk genoeg is.

 

Aaltje (07/13/05 om 23:20:01):

???

 

Helfrich (07/13/05 om 23:23:11):

Huh? Wat?

 

Christian (07/14/05 om 17:05:46):

Helfrich schreef:

Als een slijter [b]oprecht[/b] geïnteresseerd is in 'betere' absint, dan kun je contact met me opnemen of hem naar mij doorverwijzen. Ik kan hem een voorstel doen. Er valt altijd wel iets te regelen: een kwestie van de juiste mensen met elkaar in contact brengen. De vraag blijft dan evenwel of zoiets voor een slijter aantrekkelijk genoeg is.

..bedankt voor de email,Helfrich!..ja,volgens mij is 'ie wel geinteresseerd,ik mis de connecties eigenlijk om een deal te maken..maar wellicht zal het ertoe bijdragen langzaam aan,Nederland te voorzien van steeds betere absint,en dan volgt er een grotere waardering..en meer afname..(maar nu praat ikzelf als een producent/ondernemer,wat ik niet ben..ik drink het alleen,en doe hier en daar wat promotie.. ;),
ik heb nu in ieder geval een persoon waarnaar ik kan toe revereren!.. :)
Voor de rest is het gewoon leuk,om een beetje van dichter bij mee te maken,hoe de groene fee langzaam weer tot leven komt,en een aantal misverstanden uit de weg te ruimen..zodat er ruim baan kan worden gemaakt,voor de (betere)absint van welleer,in welke hoedanigheid dan ook.

 

Algemene absintdiscussie